preloader

Aktualności

kategoria

Wyniki badań Unum Insight 2019

04 czerwca 2019 Rynek

Badania pokazują, że w razie nieprzewidzianych zdarzeń Polacy chcą polegać na rodzinie, która będzie spłacać ich zobowiązania finansowe. To również dla rodziny głównie sięgamy po polisy ubezpieczeniowe.

 
Choć najczęściej wskazywanym źródłem pieniędzy na „czarną godzinę” są w Polsce oszczędności (28% wskazań), polisa na życie (25% wskazań) oraz pożyczka od przyjaciół lub krewnych (18%), to badania Unum Insight pokazują, że Polacy najczęściej mają odłożone środki na pokrycie maksymalnie 3-miesięcznych zobowiązań – tak odpowiedziało 38% ankietowanych. Jednak aż 27% ma zgromadzone środki na okres krótszy niż 1 miesiąc. Zaledwie 15% badanych posiada oszczędności, które pokryłyby więcej niż 6-miesięczne wydatki.
 
Amerykanie również sięgnęliby po oszczędności (45%) i wypłatę z polisy na życie (43%), natomiast trzecim źródłem finansowania w razie śmierci głównego żywiciela byłyby pieniądze zgromadzone na emeryturę (37% wskazań). Pożyczka od bliskich i krewnych to najmniej popularne rozwiązanie za oceanem (8% wskazań).
 

 
W razie nagłej śmierci, zarówno Polacy, jak i Amerykanie wskazali najczęściej małżonków, jako tych odpowiedzialnych za spłatę pozostałych zobowiązań finansowych. Co ciekawe, 41% ankietowanych Polaków (20% Amerykanów) uważa, że nie posiada żadnych zobowiązań finansowych, którymi obarczyliby rodzinę po ich śmierci.
 

 
Świadomość wysokości swoich comiesięcznych zobowiązań finansowych, codziennych opłat i kosztów utrzymania jest bardzo ważna dla prawidłowego oszacowania wysokości sumy ubezpieczenia. Dzięki temu w razie śmierci możemy zapewnić bliskim odpowiednio wysokie środki, które pomogą im utrzymać podobny standard życia przez dłuższy czas – komentuje Borys Kowalski, członek zarządu Unum Życie.
 
Niemal co trzeci badany Polak szacuje, że wysokość sumy ubezpieczenia w jego polisie na życie nie powinna przekraczać 100 000 zł. Co piąty Polak ocenia, że wypłata świadczenia bliskim w przypadku jego śmierci powinna wynosić od 101 000 – 250 000 zł. Ubezpieczenie na życie jest bardziej popularne w USA, gdzie polisę posiada 53% mieszkańców, niż w Polsce (44% badanych).
 
Stany Zjednoczone Ameryki to dojrzały finansowo rynek z długoletnią tradycją ubezpieczeniową. Również więcej osób, bo aż 45% doświadczyło tam wypłaty świadczenia, czyli realnej wartości ochronnej polis. W Polsce, rynek jest młodszy, odsetek osób, które miały styczność z wypłatą świadczenia wynosi 29%, natomiast wraz ze wzrostem wypłaty świadczeń i świadomości ubezpieczeniowej Polaków popularność polis na życie w Polsce będzie rosła. Z naszych badań wynika, że polisę na życie posiadają przeważnie osoby z wyższym wykształceniem, w przedziale wiekowym od 30- 59 lat, a głównym powodem zakupu polisy jest poczucie odpowiedzialności za rodzinę – dodaje Borys Kowalski.
 

 
Faktycznie, w Polsce, podobnie jak w Stanach Zjednoczonych, w powodach zakupu polisy dominują motywacje rodzinne, natomiast osoby powyżej 50. roku życia sięgają po ubezpieczenia z myślą o pokryciu kosztów pochówku. Ci, którzy nie decydują się na ubezpieczenia, najczęściej swoją decyzję argumentują zbyt wysokimi dla nich kosztami polisy lub, że nie czują jeszcze potrzeby ubezpieczeniowej (najczęściej są to osoby młode).
 

 
Bez względu na fakt posiadania polisy, ubezpieczenia na życie wzbudzają w Polakach pozytywne emocje: spokój, poczucie bezpieczeństwa i odpowiedzialność za bliskich. Podobnie jest w USA, choć tam mieszkańcy częściej niż w Polsce czują się zestresowani na myśl o ubezpieczeniu (18% w USA vs. 7 % w Polsce).
 
***
O badaniu: Unum Insight to badanie omnibusowe na reprezentatywnej próbie Polaków powyżej osiemnastego roku życia, N=970, zrealizowane techniką TAPI, przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie Unum Życie, kwiecień 2019. Badanie porównano do analogicznego badania przeprowadzonego w Stanach Zjednoczonych Ameryki, na reprezentatywnej próbie Amerykanów w wieku powyżej 18 roku życia.

Bonus, który ma znaczenie

16 kwietnia 2018 Rynek

72% Polaków, którzy posiadają polisę ubezpieczeniową czuje się pewnie, że w razie nieszczęśliwego zdarzenia losowego ich bliscy nie pozostaną bez środków do życia. Z tego powodu cenią polisy ubezpieczeniowe również jako benefit oferowany przez pracodawców, którzy chętnie go wykorzystują dla podniesienia atrakcyjności oferty pracy.

 
Według badania Pramerica Insight taka oferta została przedstawiona przez pracodawcę aż 74% respondentom zatrudnionym na etat. Połowa badanych osób uważa za ważne albo bardzo ważne posiadanie ubezpieczenia na życie. Wynika to też z celów finansowych, które chcieliby osiągnąć – dla 69% pracowników najważniejszym jest zagwarantowanie możliwości pokrycia niespodziewanych wydatków na leczenie, 68% nie chce stać się finansowym obciążeniem dla najbliższych, a 64% chciałoby zapewnić rodzinie odpowiedni poziom życia w razie swojej śmierci lub inwalidztwa. Potrzeba ubezpieczenia staje się coraz silniejsza, dlatego Polacy coraz chętniej korzystają z benefitów w postaci grupowego ubezpieczenia na życie.
 
Jedną z ważnych korzyści polis grupowych jest możliwość ubezpieczenia życia pracownika z zastosowaniem uproszczonej analizy stanu zdrowia ubezpieczonego” – dodaje Dariusz Modzelewski, dyrektor działu sprzedaży ubezpieczeń grupowych w Pramerica Życie TUiR SA.
 
Ubezpieczenia grupowe, tak jak inne polisy na życie, zapewniają pracownikowi przede wszystkim ochronę na wypadek śmierci, inwalidztwa i trwałej niezdolności do pracy. Pozwalają także na uzyskanie dodatkowych świadczeń m.in. w razie zgonu bliższego członka rodziny (małżonka, rodziców czy teściów), jak i z okazji narodzin dziecka. W przypadku zajścia jednego ze zdarzeń objętych ochroną, osoba ubezpieczona lub uposażeni otrzymują z góry określoną kwotę świadczenia. Świadczenie to nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków ani nie wlicza się w masę spadkową.

Polki w świecie finansów – niezależne, pewne siebie, wyedukowane i przezorne

08 marca 2018 Rynek

W kwestii finansów osobistych, Polki wykazują niezależność i bardzo dobre przygotowanie merytoryczne, przełamując tym samym powszechnie panujące stereotypy.

 
Z jednej strony 37% z nich za cel stawia sobie zakup mieszkania, a 36% marzy o założeniu własnej firmy. Z drugiej stanowią przykład na to, że niezależność i przedsiębiorczość można z powodzeniem łączyć z troską o rodzinę oraz dążeniem do zabezpieczenia jej przyszłości. Między innymi takie wnioski można wyciągnąć z raportu Pramerica Insight. Wyniki przełamują powszechne przeświadczenie o dominującej roli mężczyzn w świecie finansów i pokazują, że Polki dzięki swojej wiedzy, niezależności oraz wrodzonej przedsiębiorczości stanowią silną grupę świadomych konsumentów rynku finansowego.
 
Niemal 40% kobiet deklaruje, że podejmuje samodzielnie decyzje finansowe. Dla porównania odsetek mężczyzn w tym zakresie wynosi 45%, co wskazuje na zbliżony poziom autonomiczności w decydowaniu o własnych lub rodzinnych finansach. Potwierdza to wysoką niezależność i świadomość finansową kobiet oraz ich zaangażowanie w realizację założonych celów. Jednocześnie kobiety częściej niż mężczyźni sięgają po rady najbliższych. Co trzecia kobieta (34%, w porównaniu do 30% mężczyzn) deklaruje, że podejmowane decyzje finansowe konsultuje z innymi członkami rodziny. Polka nieustannie zwiększa swój udział w planowaniu wydatków i inwestycji rodzinnych. Co piąta z ankietowanych kobiet deklaruje, że w ciągu ostatnich lat ich rola w podejmowaniu decyzji finansowych wzrosła. Warto podkreślić, że rola kobiet w zarządzaniu finansami rodzinnymi zwiększa się wraz ze wzrostem rodzinnego dochodu. W gospodarstwach domowych o dochodach powyżej 7000 złotych, dwukrotnie więcej (44%) pań bardziej angażuje się w zarządzanie finansami.
 
Więcej w informacji prasowej.

Wyższa jakość życia #DziękiUbezpieczeniom

19 grudnia 2017 Rynek

Według raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) „Jak ubezpieczenia zmieniają Polskę i Polaków”, polscy ubezpieczyciele dają dwóm milionom Polaków dostęp do ubezpieczenia zdrowotnego, chronią 1,7 bln zł majątku firm i tworzą 225 tys. miejsc pracy w gospodarce.

 
Raport PIU opisujący wpływ branży ubezpieczeniowej na życie człowieka, gospodarkę i przedsiębiorstwa jest pierwszym tego typu opracowaniem w Europie Środkowo-Wschodniej.
 
Potencjał w gospodarce
Ubezpieczenia oddziałują nie tylko bezpośrednio na człowieka, przejmując na siebie ochronę jego zdrowia, życia i majątku. Są także kluczowym składnikiem gospodarki. Jak wynika z raportu, przygotowanego przez PIU wspólnie z firmą doradczą Deloitte, ubezpieczyciele tworzą w Polsce aż 225 tys. etatów, z czego prawie 200 tys. w branżach innych niż ubezpieczenia. Miejsca pracy tworzone są przede wszystkim w handlu i naprawie pojazdów, czy finansach i nieruchomościach. Powstają one nie tylko dzięki wypłatom odszkodowań, ale także m.in. zakupom czy inwestycjom ubezpieczycieli.
 
Ochrona domów i mieszkań polskich rodzin
Choć na tle krajów Europy Zachodniej nasza skłonność do ubezpieczania się jest wciąż niska, to świadomość zagrożeń, dotyczących zdrowia, życia i mienia stale rośnie. W 2016 r. około 60 proc. domów i mieszkań było objętych ochroną od skutków żywiołów. Zapewniona przez ubezpieczycieli ochrona przed ogniem, eksplozjami i żywiołami dała w 2016 r. aż 1,3 mld zł pomocy poprzez odszkodowania. Dodatkowo wypłacono 1,5 mld zł za m.in. za szkody spowodowane przez grad, mróz, a także wszelkiego typu kradzieże.
 
Bez ubezpieczeń jakość naszego życia spadłaby diametralnie. Przy każdym wypadku losowym musielibyśmy naruszać nasze oszczędności, a spora część tych zdarzeń przewyższa kosztami oszczędności przeciętnego Polaka – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń.
 
Ochrona życia, zdrowia i emerytury
W 2016 r. aż 4,5 mln osób otrzymało świadczenia z tytułu ubezpieczenia na życie. To kluczowe wsparcie dla rodzin w obliczu największych tragedii, takich jak śmierć członka najbliższej rodziny. Ubezpieczenia na życie mają też istotną funkcję w budowaniu oszczędności długoterminowych. Regularnie oszczędzając, możemy zwiększyć swoją emeryturę nawet o 25 proc. Jest to ważne, tym bardziej że w niedalekiej przyszłości będziemy przeżywać na emeryturze aż 23 lata.
 
W kontekście zmian demograficznych, kluczowe jest też jak najdłuższe życie w dobrym zdrowiu. Dzięki ubezpieczycielom 2 mln Polaków może korzystać z prywatnych ubezpieczeń, zapewniając sobie szybki dostęp do lekarza i nowoczesnej diagnostyki.
 
Raport „Jak ubezpieczenia zmieniają Polskę i Polaków” pokazuje, że ubezpieczenia to nie tylko istotna część polskiej gospodarki, generująca 225 tys. miejsc pracy, ale też instytucja zaufania publicznego, która pełni istotne funkcje społeczne, które będą coraz ważniejsze wraz z bogaceniem się polskiego społeczeństwa – mówi Irena Pichola, Partner w Deloitte, Lider zespołu Sustainability Consulting Central Europe.
 
Ochrona w transporcie i podróży
Najpowszechniejszymi w Polsce ubezpieczeniami są polisy komunikacyjne. Ubezpieczyciele wypłacają rocznie 12 mld zł za szkody w związku z wypadkami, kolizjami i kradzieżami pojazdów. Własnymi autami (choć nie tylko autami) coraz częściej poruszamy się też za granicą. W 2017 r. wakacje poza Polską spędziło aż 4,2 mln osób. Z raportu PIU i Deloitte wynika, że stajemy się coraz bardziej świadomymi turystami. Koszt wypłaconych w 2016 r. świadczeń turystycznych wyniósł około 170 mln zł. Kwota ta pokrywała koszty leczenia, zagubionych bagaży i transportu chorych.
 
Mniejsze ryzyko w prowadzeniu firmy
Sektor ubezpieczeniowy to oczywiście nie tylko ochrona prywatnego majątku, ale też ubezpieczenia majątkowe i finansowe dla firm. W 2016 r. ubezpieczyciele obejmowali ochroną obrót firm wart 460 mld zł, czyli równowartość jednej czwartej gospodarki Polski. Wraz z ekspansją zagraniczną polskich przedsiębiorstw, wzrasta potrzeba ochrony ich biznesu w innych krajach. W zeszłym roku ubezpieczone było ponad 114 mld zł polskiego eksportu. Ubezpieczeniem jest też objęte 60 proc. majątku polskich firm. Suma ubezpieczenia całego majątku przedsiębiorstw w naszym kraju wynosi aż 1,7 bln zł. Raport PIU i Deloitte to pierwsze opracowanie, pokazujące tę wartość.
 
Pełna wersja raportu jest dostępna na stronie internetowej PIU oraz na www.dziekiubezpieczeniom.pl.